lauantai 21. toukokuuta 2016

Keskustassa tulee käytyä harvemmin, matkat maksavat ja töihin kävelen. Vapaa-aikana olen kokkaillut ja joskus käynyt ystävän kanssa syömässä. Asuinalueeni on rauhallinen ja ihmiset ovat ystävällisiä. Näkyy paljon myös vanhuksia kävelyllä.

Asuinalueellani on teollisuutta. Tämä halli näkyy keittiön ikkunasta. Siellä tehdään metallijuttuja esimerkiksi lentokoneen ja  autojen tarvikkeita, monia metallitehtaan tuotteita. 

Töissä tuli taas uutta asiaa. Tällä viikolla jouduin skannamaan paljon papereita asiakkaille. 
Muuten tietokoneen varaus menee näin: Kun asiakas tulee sisään ja tarvitsee koneen hän tulee luokseni, sitten katson koneelta, mikä kone on vapaa ja  kerron asiakkaalle sen koneen numeron, jota hän voi käyttää. Minun koneelta näen, kuka asiakas on ollut monta minuuttia tai kuinka kauan on ollut ja millä koneella. Kun asiakas on valmis, kerron hänelle paljonko hänen on maksettava.
Jos hän on tulostanut jotain hänen on maksettava erikseen samalla tavalla kun Suomessa. 

Viikot täällä ovat kuluneet nopeasti. Koti-ikävä on välillä ollut tosi kova, mutta sopeutuminen tänne on ollut helppoa. Opiskelin Helmi Liiketalousopistossa Saksan kulttuurista etukäteen ja täällä asuva ystäväni neuvoi myös minua. Olen saanut joka puolella ystävällistä asiakaspalvelua ja minulle on alettu puhua englantia, kun on huomattu, että en osaa saksaa. Olen oppinut selviytymään monenlaista yllättävistäkin tilanteista. Täällä oli useamman kulttuurin asiakkaitakin kuin etukäteen arvelin. Hieno kokemus on ollut.

Terveisin 

Zuhal Azizi 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti